Studijski program: Finansijski, bankarski i poslovni menadžment (MMB)
Studijsko putovanje studenata master programa u Torino, Italija, septembar 4-14.2009.
Izveštaj o poseti Trening centru kompanije „Lavazza“, Torino, Italija
Datum: 7. septembar, 2009
Mesto: Trening centar Lavazza, Torino, Italija
Učesnici: 22 studenta MMB programa
Domaćin: Menadžer Lavazza Trening centra
Za posetu kompaniji Lavazza ne treba vam precizna adresa, dovoljno je da uđete u ulicu Novara u Torinu i neodoljiv miris jednog od najprepoznatljivijih brendova Italije – espresso kafe, nepogrešivo će vas dovesti do ove firme. Na samom ulasku u kompaniju, hodnik čiji su zidovi prekriveni razliičitim oblicima i bojama šoljica za kafu. Zatim, put nas vodi u sobu za degustiranje kafe okruženu mnogobrojnim aparatima za spravljanje različitih vrsta i ukusa kafe. U ovoj prostoriji se nalazi i pokretni sto za degustaciju kao i primerci većine aparata za spremanje kafe proizvedenih od strane ove kompanije.
Dobrodošlicu nam je poželeo Training Manager, naravno, uz vrhunsku Lavazza espreso kafu. Put nastavljamo ka centru za obuku, ukrašenim sa dva muzejska primerka bakarnih aparata za kafu, gde se upoznajemo sa gotovo neverovatnom pričom o ovoj firmi.
Lavazza firmu je osnovao 1895 gospodin Luigi Lavazza. U početku, to je bila jedna od mnogih piljara-bakalnica koje su postojale u to doba, smeštena u centru Torina. Jedan od najvažnijih proizvoda bakalnice bila upravo kafa. U to vreme kafa se prodavala kao sirova, na meru, i smatrala se luksuznim proizvodom. Domaćice su sirovu kafu pržile i od nje spravljale napitak. Vremenom, gospodin Lavazza je došao na ideju da sirovu kafu prži, upakuje je u vrećice različite gramaže i takav proizvod ponudi tržištu. Domaćice, oslobođene posla prženja kafe i rizika ne dobijanja kafe istog kvaliteta pri svakom prženju, su oberučke prihvatile ovu inovaciju i priča o nastajanju jednog od 7 najvećih svetskih proizvođača kafe je počela. Od 1910 Lavazza se bavi samo prodajom kafe.
Lokal u kome se nalazila piljara je i danas u vlasništvu ove firme. Ona je nedavno obnovljena i u njoj sa sada nalazi Lavazzo kafeterija. 1927-e godine kompanija postaje akcionarsko društvo. Karakteristično za ovu kompaniju jeste da je njen većinski vlasnik od početka, pa je to tako i do danas ostalo, porodica Lavazzo, i da je menadžment kompanije uvek bio u rakama članova porodice. Tako su na mesto osnivača kompanije, gospodina Luigia Lavazza, 1933. došli njegovi sinovi – Mario, Giusepe i Pericle. Treću generaciju porodice Lavazza, koja i danas vodi ovu kompaniju, čine Alberto Lavazza na mestu predsednika kompanije, Emilio Lavazza kao počasni predsednik kompanije i Giusepe Lavazza kao zamenik predsednika kompanije i direktor marketinga. Strogo kontrolisana vlasnička struktura, kao i isključivo interna orijentisanost finansiranja rasta kompanije je doprinela da trenutna svetska ekonomska kriza nije uticala na likvidnost ove kompanije niti ugrozila njeno poslovanje. Prodaja jeste opala, ali činjenica da firma ni danas ne koristi finansijsku pomoć banaka niti drugih finansijskih institucija je potvrda stabilnog poslovanju i u ovako teškom periodu.
Godine 1979. osnovan je Lavazza trening centar čiji je cilj obuka prodavaca kako bi mogli preneti na identičan način krajnjem kupcu priču o istoriji, kvalitetu i prednostima Lavazza kafe u odnosu na ostale konkurente.
Kao dokaz inovativnosti Lavazza kompanije, 2002. godine predstavljen je novi proizvod, espesso kafa, koja se može jesti.
Godine 1982. kompanije kreće sa internacionalnom prodajom. Iako u ukupnoj prodaji i dalje dominira prodaja na italijanskom tržištu (80% italijanskog tržišta pokriva Lavazza kompanija), Lavazza kompanija je investirala u proizvodne kapacitete u Brazilu (2005-e godine) i Indiji. 2007-e godine Lavazza kupuje drugi vodeći lanac kafeterija u Indiji, „Barista“, sa 150 prodavnica kafe širom sveta od kojih su 132 u Indiji kao i lanac „Fresh&Honest“.
Sa godišnjom proizvodnjom od 87.600 tona kafe, Lavazza ostvaruje godišnji prihod preko 1 milijarde evra. Prihod u 2008. godini iznosio je 1,25 milijarde eura. Ukupan broj zaposlenih ove grupacije je preko 3.500 radnika. Kompanija je prisutna u više od 90 zemalja širom sveta.
Izvešta pripremi MMB studenti:
– Milica Perić, Maida Đakovac, Dušica Dostanić, Jelena Ćirović, Nela Dingarac, Mima Nikolić, Jelena Ralević