Uticaj inflacije na poslovanje osiguravajućih kompanija

[fusion_builder_container hundred_percent=“no“ equal_height_columns=“no“ menu_anchor=““ hide_on_mobile=“small-visibility,medium-visibility,large-visibility“ class=““ id=““ background_color=““ background_image=““ background_position=“center center“ background_repeat=“no-repeat“ fade=“no“ background_parallax=“none“ parallax_speed=“0.3″ video_mp4=““ video_webm=““ video_ogv=““ video_url=““ video_aspect_ratio=“16:9″ video_loop=“yes“ video_mute=“yes“ overlay_color=““ video_preview_image=““ border_color=““ border_style=“solid“ padding_top=““ padding_bottom=““ padding_left=““ padding_right=““ type=“legacy“][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=“1_1″ layout=“1_1″ background_position=“left top“ background_color=““ border_color=““ border_style=“solid“ border_position=“all“ spacing=“yes“ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ padding_top=““ padding_right=““ padding_bottom=““ padding_left=““ margin_top=“0px“ margin_bottom=“0px“ class=““ id=““ animation_type=““ animation_speed=“0.3″ animation_direction=“left“ hide_on_mobile=“small-visibility,medium-visibility,large-visibility“ center_content=“no“ last=“true“ min_height=““ hover_type=“none“ link=““ first=“true“ border_sizes_top=““ border_sizes_bottom=““ border_sizes_left=““ border_sizes_right=““][fusion_content_boxes layout=“icon-with-title“ columns=“1″ link_type=““ button_span=““ link_area=““ link_target=““ icon_align=“left“ animation_type=““ animation_direction=“left“ animation_speed=“0.3″ animation_delay=““ animation_offset=““ hide_on_mobile=“small-visibility,medium-visibility,large-visibility“ class=““ id=““ title_size=““ heading_size=“2″ title_color=““ body_color=““ backgroundcolor=““ icon=““ iconflip=““ iconrotate=““ iconspin=“no“ iconcolor=““ icon_circle=““ icon_circle_radius=““ circlecolor=““ circlebordersize=““ circlebordercolor=““ outercirclebordersize=““ outercirclebordercolor=““ icon_size=““ icon_hover_type=““ hover_accent_color=““ image=““ image_id=““ image_max_width=““ margin_top=““ margin_bottom=““][fusion_content_box title=“Dr Mladenka Balaban“ backgroundcolor=““ icon=“fa-user-edit fas“ iconflip=““ iconrotate=““ iconspin=“no“ iconcolor=““ circlecolor=““ circlebordersize=“1″ circlebordercolor=““ outercirclebordersize=““ outercirclebordercolor=““ image=““ image_id=““ image_max_width=““ link=““ linktext=“Read More“ link_target=““ animation_type=““ animation_direction=“left“ animation_speed=“0.3″ animation_offset=““]

 

Svetsku privredu od 2021. godine karakteriše rast inflacije, koja je u početku rasla zbog produženog ekonomskog uticaja COVID-19, ali je dodatno pojačana ukrajinskim ratom i poremećajima u lancu snabdevanja 2022. Ovo se svakako odrazilo i na tržište osiguranja, što ukazuje na činjenicu da je cena za prosečnu štetu porasla.

Prema podacima  EU i Srbije za 2022. godinu, profitabilnost ulaganja u sektoru osiguranja vratila se na nivoe pre Covid-19, iako sa različitim rezultatima po različitim poslovima osiguranja. Iako su osiguravači u 2022. ušli sa dobrim finansijskim uslovima i dobrim kapitalnim koeficijentom, jer su bruto fakturisane premije i za životna i neživotna osiguranja rasle tokom 2021, stalno visoka inflacija, može dovesti u pitanje koeficijente profitabilnosti celog sektora osiguranja. Oštar rast cena energenata i usporavanje privrednog rasta mogli bi negativno uticati na rast premije osiguranja i plaćanje premije. Polazeći od inflacije koja je prema zvaničnim podacima u Evropskoj uniji iznosila u julu 8,9%, sa tendencijom rasta, prognoze jednog od vodećih instituta koji se bavi osiguranjima (Global Data insurance) u Evropskoj uniji za 2023. godinu, predviđaju rast šteta za oko 6%, dok će premija rasti sporije, tj. oko 4,5%. Sektor neživotnog osiguranja bi mogao biti pod većim uticajem inflacije pogotovo u Italiji, Francuskoj i Velikoj Britaniji, posebno onog dela sa visokim udelom dugoročnih poslova, gde bi rast vrednosti šteta mogao biti veći od očekivanog, što bi moglo dovesti do manjka rezervi. Visoka inflacija bi takođe mogla dovesti do pritiska na maržu na tržištima osiguranja na kojima je jaka konkurencija.

Faktori koji mogu uticati na povećanje premije osiguranja su brojni. Drvo i drugi građevinski materijali su poskupeli zbog manje dostupnosti, što povećava troškove popravke i izgradnje kuća. Cena automobila kako novih tako i polovnih raste, tako rastu i troškovi popravke ako dođe do nesreće. Povećana potražnja za automobilskim delovima u kombinaciji sa problemima u lancu snabdevanja dovode do rasta troškova auto delova. Automehaničarske radionice takođe se suočavaju sa nedostatkom osoblja i povećanim troškovima radne snage, što takođe povećava troškove popravki. Troškovi zdravstvenog osiguranja su takođe porasli, tako na primer u Americi su troškovi ovih usluga porasli za oko 10%, u Srbiji je to nešto više, a to za osiguravača znači da kada je neko povređen u saobraćajnoj nesreći, rezultujući medicinski troškovi su veći nego što su bili prethodnih godina, uključujući i štetu na imovini Sve što povećava ove troškove predstavlja osnov za povećanje premije osiguranja auto odgovornosti, zdravstvenog osiguranja, kasko osiguranja, osiguranja imovine. S druge strane inflacija utiče na životni standard građana, pa rast cena proizvoda osiguranja može uzrokovati: smanjenje tražnje za proizvodima osiguranja, zahteve u smanjenu pokrića, kao i problema u naplati potraživanja.

U Srbiji su društva za osiguranje povećala cenu usluge osiguranja od  autoodgovornosti za 22%,  uz argumente u prilog poskupljenju, koje smo pomenuli, ali su se pridružili naporima Narodne banke  Srbije u suzbijanju inflacije, a u korist građana Srbije i očuvanja njihovog životnog standarda. Francuska Vlada je uputila zahtev osiguravačima da odobre popuste klijentima i tako smanje povećane cene proizvoda osiguranja i time smanje jedan od inflatornih pritisaka.  Pred osiguravačima i regulatoru je veoma komplikovan put, jer se nalazimo na ekonomskoj raskrsnici, a treba izabrati put koji će sa jedne strane obezbediti stabilnost poslovanja, profitabilnost sektora osiguranje, očuvanje kapitala i dovoljne rezerve, a sa druge strane smanjenje inflacije i očuvanje životnog standarda.