Profesor Živanović „Zbog čega je Adicco banka tako atraktivna kupcima u regionu?“, Biznis.rs, 22.5.2024.

NLB, AGRI EUROPE I ALTA GRUPA U TRCI ZA KAPITAL AUSTRIJSKE „MAJKE BANKE“

Zašto je Addiko Bank toliko atraktivna potencijalnim kupcima?

22.5.2024 08:01 Autor: Milica Rilak 4

Zašto je Addiko Bank toliko atraktivna potencijalnim kupcima?

Slovenačka NLB banka, kiparska kompanija Agri Europe Miodraga Kostića i domaća Alta Pay Davora Macure žele kapital Addiko Bank AG, čije je sedište u Austriji, ali je zapravo „majka banka“ svojih šest podružnica u našem regionu, od Srbije i Crne Gore, preko Bosne i Hercegovine do Hrvatske i Slovenije.

Zašto se, međutim, vodi borba baš oko te banke i zašto baš sada – pitanja su na koja je za Biznis.rs odgovorio profesor Beogradske bankarske akademije Branko Živanović, koji skreće pažnju na to da se nastavlja proces koncentracije na bankarskom tržištu našeg regiona.

 

Dok je NLB, koja trenutno nema akcije u Addiku, najavila da namerava da stekne „značajno većinsko učešće“ pokretanjem ponude za preuzimanje i da razmatra cenu od 20 evra po akciji, Agri Europe već poseduje oko 9,99 odsto kapitala, a „cilja“ učešće od oko 17 odsto. Alta Grupa je, čini se, otišla najdalje time što je kupila je paket od oko 30 odsto akcija u Addiko Bank AG i aplicirala za dozvolu da postane najveći akcionar te bankarske grupacije.

 

Na naše pitanje zašto su se izdvojila baš ta tri učesnika u borbi za kapital Addiko banke, profesor Živanović, koji je i šef Katedre za ekonomiju i finansije na BBA, ocenjuje da se radi o „očekivanim“ aspirantima.

„Na prvom mestu je NLB grupacija, koja ima velike ambicije i iznenađenje je da se tek sad i pojavila“, osvrnuo se na činjenicu da su Agri Europe i Alta Pay mnogo ranije povukle svoje poteze oko Addiko.

Što se tiče motivacije, smatra da za Agri Europe koji, kako kaže, seli fondove iz agro biznisa na istoku, bankarski sektor predstavlja investicioni safe heaven ili „sigurnu luku“.

„Alta Grupu, sa druge strane, nikako ne treba potcenjivati. Za sad, mreža menjačnica u pokušaju da uđe u bankarski format, ali sa vrlo respektabilnim rezultatima, agresivnim pristupom, dobrim i sve kompletnijim menadžmentom. Akvizicija Addiko banke u ovom trenutku za Alta Pay bi značilo da su ‘dohvatili sveti bankarski gral’, a tako bi na to gledao i čitav bankarski esnaf“, ističe Živanović.

Izvor: addico.com/Shareholder Structure

Njegova procena je da će kao pobednik iz ovog nadmetanja izaći NLB, banka iz EU koja je prošle godine ostvarila neto prihod od milijardu i 93 miliona evra, kao i dobit posle oporezivanja od 550,7 miliona evra.

„Ne vidim gde bi NLB mogla da ostvari svoje naglašene ambicije izuzev u našem regionu“, kaže Živanović.

Nameće se, takođe, i pitanje zašto su se svi „namerili“ baš sada na Addiko banku, pa naš sagovornik podseća da su u periodu pre i tokom pademijske krize banke usled negativnih referentnih kamatnih stopa i mnogobrojnih restrikcija regulatora beležile znatno skromnije rezultate.

„Njihova atraktivnost na tržištu postala je kritična“, objašnjava, ali i dodaje da se situacija u međuvremenu značajno promenila.

„Nakon rehabilitacije kamatnih stopa i fleksibilnijeg pristupa regulatora, a posebno pojavom značajne razlike izmedju aktivnih i depozitnih kamatnih stopa, banke ponovo ulaze u fokus interesovanja investitora. Tako se i proces koncentracije banaka, inače vrlo intenzivan u našem regionu, nastavio„, kaže profesor Živanović, uz ocenu da je to „van svake sumnje“ mnogo racionalniji model rasta u poređenju sa organskim.

Branko Živanović / Izvor: Privatna arhiva

„Za Addiko banku se već znalo da je ona atraktivan tržišni materijal, štaviše kao da je pre institucija fondovskog tipa i utegnuta finansijska struktura koja je pripremana za prodaju nego banka“, mišljenja je Živanović.

Podseća i na istorijat Addiko banke, koja je „naslednica“ nekadašnje Hypo Alpe Adria (HAA) banke.

„Addiko danas poseduje zdravo finansijsko tkivo koje je nakon čišćenja bilansa HAA Banke brižljivo čuvano i spremano isključivo za prodaju. Kada se pogledaju njihova racija, prilično su skromna i sama Addiko banka nema veliki prinos na kapital. Međutim, poseduju prilično rasprostranjenu mrežu filijala nasleđenu od HAA banke i očišćene bilanse – njeno porodično srebro„, zaključio je Živanović.

Prema podacima Addiko Grupe, koja ističe da je specijalizovana za poslove sa stanovništvom i malim i srednjim preduzećima u Centralnoj i Jugoistočnoj Evropi (CSEE), austrijska Addiko Bank AG zajedno sa svojih šest podružnica od 31. marta 2019. godine pruža usluge za više od 828.000 klijenata u okviru CSEE, i to preko mreže od 197 ekspozitura i usluga digitalnog bankarstva.